lördag 6 juni 2015

Fototriss - Tema Svenskt - Samt Sveriges Nationaldag

Ja jag slår i hop detta till ett blogginlägg istället för att dela upp och göra två.

Så jag börjar med Fototrissen som den här gången har temat Svenskt.

Idag har vi haft illregn hela dagen, så det blev inte så mycket fotat för trissen :-)

Vår vackra Svenska Flagga vajar i dagens illregn utanför kyrkan
Sollefteås söta svenska kyrka fotade jag från bilfönstret
Min egen svenska flagga samt min söta farmor på fotot, det är svenskt för mig :-)

Sveriges Nationaldag

Ja verkligen urtrist väder idag, jag hade tänkt fira dagen som vanligt, men eftersom det är svinkallt och hällregn så fick det vara, åkte bara och handlade lite som jag glömt igår. Men hamnade precis när de gick från nya bron mot parken.

Förr förr förr, då gick jag med i gymnastiken, på som det hette då Svenska Flaggans Dag. Då gick vi från Stadsparken upp till Nipvallen och där var det pampigt värre, långt tåg där vi marscherade fram i takt. Uppe på Nipvallen stod vi alla kvar bakom fanbäraren, många många var vi från olika föreningar och även T: och I:21 gick med, pampigt värre och med musik.
Tyvärr var det oftast svinkallt så man var stel som en pinne när vi hade gymnastikuppvisningen, men så otroligt roligt det var.

Sen fick de för sig att flytta firandet till Stadsparken, men även där stod vi alla kvar bakom fanbäraren, men det blev ingen uppvisning från oss gymnaster, fanns ingen plats för det där nere. 

Men efter några år då jag hade slutat gympan för länge sedan pga sjukdom, då ändrade de på det hela, för när de gick (inte marscherade i takt som vi alla gjorde när jag var med) in på området så följde de inte med efter fanbäraren och ställde sig bakom denne som förut, utan de avvek så gott som direkt när de kom in på området, dötrist.

Efter några år så flyttade de firandet upp till Ådalsbyn och likadant där, ingen gick i takt och de avvek direkt när de kom in på området, så fanbäraren fick stå ensam där framme, såg fjuttigt ut...
Nu har de flyttat tillbaka det ner till parken igen från och med i år, men som sagt i år åkte jag inte och kollade.

Sveriges Nationaldag 2015 med regn, blåst och svinkallt, svenskt sommarväder ;-)

Jag stod under en balkong i gamla posthuset så jag blev inte blöt, hehe

Nu drar jag och handlar och sen åkte jag hem och möblerade om :-)


16 kommentarer:

  1. Snyggt trissat! Och sista bilden i din blogg gillar jag verkligen. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :-) inte var det duggregn som instaweather påstod :-)

      Radera
  2. Vädrets makter är inte alltid nådiga men det blir bra bilder! Fin triss med svenska flaggan i topp!

    SvaraRadera
  3. Fina bilder och jag gillar faktiskt sista bilden skarpt!

    SvaraRadera
  4. Det blir fina bilder i regn, men inte så kul med regn på nationaldagen. Här har det varit solsken nästan hela dagen, men blåsigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :-) Ja jag skippade firandet, inget roligt att stå i ösregn :-D

      Radera
  5. Samma väder hos dej som det var här........ Snyggt trissat!

    SvaraRadera
  6. Kul att fler än jag ger sig ut och fotar i det vädret, fina bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :-) Ja jag skulle ju ändå iväg ut och handla så kameran fick hänga med :-)

      Radera
  7. Fantastiskt svenskt, sitter här och småskrattar. För visst är det så. Du har illustrerat temat perfekt, tycker jag. :D
    Berit E

    SvaraRadera
  8. Till och med vädret var typiskt svenskt! Bra trissat! :)

    SvaraRadera